10.2.15

kaaksi viikkoo enää hiihtolomaan onn

Laskin iiihan iitse   :---------D

Mut mut hei joo kevät koputtelee jo kivasti ovella. Tänäänkin oli ihan törkeen nätti päivä! Lämpötila nous sinne 5C tietämille. Vettä valu norkoina ränneistä ja linnut lauloi ym, mukavaa.

Tosiaan kaks viikkoo ja hiihtoloma onn ajankohtaista. Samalla on mun 21v synttäritkin. whohooo. Perinteisesti syndet osuu lomalle. Joku vuos oli tosi outo juttu että synttärit oli arkena! Siis että hiihtoloma alkoi maaliskuun ekana tai helmikuun vikana päivänä.

-------------------------------------------

Sarrantaimet (tötterölehdet) kasvaa kivasti hyllyssä. Poistin muuten käytöstä ton mun exo terran 45x45x60  koska en saa valoyksikköjä siihen ja loisteputkivalaisimet on liian pitkiä siihen. Eli terraa yritän tällä hetkellä myydä poies.


Kihokit diggailee kovasti niiden uudesta terrastea. Sain melkein ja lähes kaikki lajit ängettyä tohon 60l terraan. Aika nostalgista että 6 vuotta sitten tossa samaisessa terrassa oli kaksi x ventrataa. Ja siitä sitten ollaan tultu näihin 6 terraan :D

Alempana keskikokoinen terra jossa on mm. vesiherneitä, x hookeriana, maxima ynnä muuta. Pikkasen on terra tyhjä mutta eiköhän sekin saada tässä vuoden aikana täyteen. Suurin syy on siihen että siirsin aika ison osan alempaan Juwel terraan jossa menestyy kunnolla vain lowland-lajit.

Vielä viikko sitten mun kääpiökihokit oli samalla hyllyllä kuin sarrantaimet. Musta kuitenkin niillä oli ihan liian kuuma eivätkä kasvit kehittäneet limapisaroita :/ Kääpiökihokit siis kasvavat alle 24C, liian kuumassa ne stressaantuvat ja luulevat että kesä tulee ja ne menevät horrokseen. Valot ovat mulla kuitenkin niille 16h jotenka ne ei oo onneks menny horrokseen.

Nyt kääpiöt ja uudelleenruukutetut cephat asustelevat lattiantasossa. Siellä on about 21C

Viereisessä lootassa on vesiherneet. Ne on tähän asti ollu juwe terrassa aikass kuumassa. Monet lajit ei oo mulla koskaan kukkinnu. Oon vähän ajatellut että kuumuus on saattannu olla siinä osasyynä. Nyt ne ovat yhtä viileässä kuin edellämainitut kihokit ja cephat. Toivottavasti alkavat kukkia!

Uudelleenruukuttelin viikonloppuna sarroja. Jaoin mm. S.flava var. flavan ja S.flavavar. ornatan.  Ornatassa oli kirvoja tullut jostain :x Listin ne äkkiä! D.Big Mouthit saivat uudet isot ruukut. D.rotundifoliat siirsin laakeaan ruukkuun ja S. oreophila sai ruukun ihan omaan käyttöönsä.

Sitten se hitsin iso S. x Evendine. Mä sain oikeesti ihan tarpeekseni siitä isosta ruskeasta pyöreästä ruukusta. Sairaan hankala siirtää kellaariin ja sairaan hankala siirtä kellarista ulos. Jotenka mä jaoin sen kolmeen osaan. Kahteen isoon ruukkuun ja yhteen suh 11x11cm ruukkuun. Yhdessä osassa oli jopa kukka tulossa! En oo ehtinyt/viitsinyt leikata sitä pois.

OIkeesti mun sarrojen kukittamisyritys on tainnu mennä taas mönkään :Ddd Tai no onhan tossa toi yks evendinene kukka!! Saas nähä kuinka kärpäsloukut kukkii, jos kukkii.

Lämpötiulat kellarissa on 6-11C, eli aika liian lämmintä höh .... Kasvit on jo huomannu että kevät pitäis alkaa mutta pihalle niitä ei voi siirtää peräkkäisten pakakspäivien takia..


Mut hei sellanen päivitys! Juwelista jäi kuva puuttumaan mut ei kaise haittaa. Siellä on mun N. ampullariat, rafflesianan taimet, chang, tomoriana ja D. broomensis.

No comments:

Post a Comment

kiitos! :-)